06 Lut 2018

Czytaj w minutę: „The Munich Art Road” – skarby dilera Hitelra

„Cornelius Gurlitt, siwiuteńki, wątły człowiek, blady jak duch i o zaszklonych nieobecnych oczach, siedział w rogu swojego monachijskiego mieszkania. Był luty 2012 r. Grupy funkcjonariuszy przeczesywały jego samotnicze życie, wdzierały się w jego prywatną przestrzeń i pakowały jego ubóstwiony dobytek w kartony, żeby go wynieść.  Zajęło im to cztery dni. Obraz Maxa Liebermanna z dwoma jeźdźcami na plaży został zdjęty ze ściany, Chagall zniknął z kredensu, a Matisse z szuflady trafił do pudełka. Zabrano też ryzy rysunków i grafik, jego ulubione, które trzymał w małej walizce. Spędzał nad nimi całe wieczory – nad pracami Pabla Picassa, Edgara Degas, Paula Cézanne’a, Auguste’a Renoira, Edvarda Muncha, Franza Marca czy Otta Dixa, z pożółkłym papierem, w którym zamykała się cała tamta lśniąca era twórczości […]

Czytaj dalej
04 Lut 2018

David LaChapelle i brokatowa droga do boga

Krople krwi spod cierniowej korony lśnią jak truskawkowa polewa, zasklepiająca się słodką warstewką na policzku czarnoskórego amerykańskiego rapera. Kanye West jako Chrystus to nowa ikona – jedno z symbolicznych ujęć fotografa Davida LaChapelle’a, z dumną wściekłością w oczach i połyskującą popkulturą wypisaną na czole. Jednym z prostszych wyznaczników rynkowej pozycji autora jest jego aukcyjny rekord, a w przypadku Davida LaChapelle’a wynosi on 70 tys. GBP za fotografię dwóch otwierających się na siebie sal podtopionego muzeum, w którym brunatne lustro wody równomiernie rozprowadza po galerii namoczone papiery, ponuro odbijając oprawione w złote ramy eksponaty. Drugim pod względem kosztowności dziełem fotografa jest jednak nieznacznie tańsza wersja „Ostatniej Wieczerzy” wylicytowana w 2010 r. za 110 tys. USD – praca istotnie bardziej reprezentatywna dla […]

Czytaj dalej
04 Lut 2018

Dwaj jeźdźcy i słodycze żydowskich potentatów 

Dürer, Lautrec, Picasso, starannie i w teczkach, pomiędzy słoikami z dżemem, paczkami makaronu i puszkami konserw, których termin przydatności upłynął jeszcze w poprzednim stuleciu. Wśród zapasów również obraz Maxa Liebermanna „Dwaj jeźdźcy na plaży”, o którego ocaleniu David Toren przez 75 lat nie miał pojęcia. Jak podsumował Biblioexpress, losy obrazu ze zbiorów Hildebrandta Gurlitta opisano w „The Munich Art Road. Hitler’s dealer and his secret legacy”, książce powstałej niedługo po sensacyjnym odkryciu kolekcji w jednym z mieszkań Monachium. Autorka Catherine Hickley wyjawia m.in., w jakich okolicznościach obcowano z dziełem jeszcze zanim zostało zdarte ze ściany w ramach rabowania żydowskich majątków. Jak się okazuje, dzieło niemieckiego piewcy impresjonizmu zdobiło pęczniejącą od osobistości willę, jaką dzisiaj trudno byłoby pewnie odtworzyć do filmu […]

Czytaj dalej
Alternatywne.pl

Alternatywne.pl