ARTYKUŁY

02 Lut 2019

Samochody klasyczne: przewrotny indeks brytyjskich aut

Czas czytania: 1 min. 59 s.
Samochody klasyczne – wbrew powszechnemu przekonaniu – stanowią jedną z wdzięczniejszych grup kolekcjonerskich aktywów, dlatego że przypisane im indeksy są nie tylko miarodajne, ale przy okazji łatwe do czytania.

W przeciwieństwie do dzieł malarskich, z których każde różni się diametralnie, klasyczne auta pozwalają nawet na luźne skojarzenie z rynkiem kapitałowym, bo poza różnicami w stanie zachowania samochody danego modelu i rocznika są stosunkowo jednorodne. Oprócz możliwości zestawiania średnich cen poszczególnych aut, kolekcjonerzy mają do dyspozycji również wskaźniki zbiorcze, jak publikowany przez Hagerty indeks British Cars, który na początku tego roku wzbudził chyba największy podziw.

 

4 proc. od września

Brytyjskie samochody klasyczne od września 2018 r. zapewniły kolekcjonerom aż 4-procentową zwyżkę,
a to najbardziej wyrazista zmiana indeksu od maja 2015 r. Na wskaźnik British Cars składają się rynkowe wyniki dziesięciu najbardziej kultowych wyspiarskich aut sportowych produkowanych od lat 50. do końca 70., przy czym brane są pod uwagę wyłącznie egzemplarze zachowane w stanie znakomitym i dobrym.

 

Dlaczego indeks ruszył pod górę? Jak wskazują analitycy Hagerty, podciągnęło go 13 proc. zwyżki na rynku Jaguara E-Type z 1965 r. Model osławiony przez Enza Ferrariego jako „najpiękniejsze auto, jakie kiedykolwiek oglądał” zadebiutował na genewskich targach motoryzacji w 1961 r. i właściwie przez zbieg okoliczności zdobył uznanie za efekt wizualny. Każdy z efektownie opływowych elementów zaprojektowanych przez Malcolma Sayera powstał dla zmniejszenia oporu powietrza, a fakt, że aerodynamiczna forma zachwyciła przy okazji oko, niektórzy eksperci uznają nawet za efekt dodatkowy. Poza E-Typem indeks brytyjskich aut tworzą m.in. Sunbeam Tiger Mk II z 1967 r., MG TF 1500 z 1955 r., rok starszy Jaguar XK 120 oraz po dwa modele marki Triumph i Austin-Healey.

 

 

Jakie są perspektywy?

Długoterminowa perspektywa tej grupy nie wygląda dobrze – brytyjskie samochody klasyczne mogą jeszcze zdrożeć, bo wciąż aktywne jest grono ich entuzjastów, jednak w dalszym horyzoncie popyt jest niepewny, bo młodsze pokolenie kolekcjonerów nie wykazuje obecnie zainteresowania tą generacją – komentuje Brain Rabold z Hagerty.

 

 

 

 

Jaguar E-Type 1965 r.

 

 

Samochody klasyczne opisujemy tutaj.

 

 

wiera

Alternatywne.pl

Alternatywne.pl

Zapraszamy do newslettera!

Bądź na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami z rynku, analizami trendów i kalendarzem najciekawszych aukcji.

Serwis Alternatywne.pl zobowiązuje się nie udostępniać danych użytkowników.