ARTYKUŁY

15 Sie 2018

Porsche, którego nie było: 911 Spyder na aukcji

Porsche, ale bez wątpienia włoskie – skomentowałby Kowalski, zaciskając w kieszeniach pięści na widok spodziewanej ceny dochodzącej do 1 mln USD.

Wiadomość, że podczas tegorocznego Monterey Car Week kalifornijskie słońce odbije się w lakierach prawdziwych rzadkości, nie wydaje się nowością – do czasu, aż spytamy o detale, bo wśród kolekcjonerskich atrakcji wystawionych na aukcję pojawi się m.in. Porsche 911 Spyder.

 

Samochód zaprezentowano po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1966 r. i była to jedna z bardzo niewielu okazji, żeby nacieszyć oko. Mimo dopracowanej w najmniejszym szczególe formy, projekt Bertone nigdy nie doczekał się powielenia na fabrycznej taśmie, bo pomysł na wersję z otwartym nadwoziem zgasł w Porsche od razu, jak w głowach konstruktorów utkwiła wersja targa. Unikatowy egzemplarz Spydera wróci więc na rynek po 25 latach, zdobiąc ofertę Gooding & Company i dystansując wielu kolekcjonerów estymacją 700 tys. – 1 mln USD.

Obecny właściciel kupił auto w 1993 r. i, starannie pielęgnując stan zachowania, doprowadził na kalifornijski pokaz egzemplarz właściwie nieskazitelny, chociaż niekoniecznie w kolorystyce, w której na genewskich targach zaprezentował go producent. Obecnie jednostkowe porsche oglądamy na zdjęciach w czerni zestawionej z beżem wnętrza – było to inwencją trzeciego z rzędu właściciela, który zdecydował się zrezygnować z oryginalnego Carmine Red lakieru i kremowej skóry wykończenia.
Trudno powiedzieć, co byłoby bardziej włoskie, a co niemieckie, bo unikatowe porsche 911 to nie tylko dzieło inżynierów zza granicy zachodniej, bo opływową karoserię – jakby nie dla 911 – skonstruowano właśnie na południu Europy.
Nieistniejące już, turyńskie studio Bertone zaprojektowało m.in. kilka lamborghini – Miurę, Espadę, Countach – kosmiczną Lancię Stratos, Volkswagena Polo czy współczesną Alfę Romeo GT. W połowie lat 60. Bertone połączyło siły z Porsche, tylko – i aż – po to, żeby powstał jedyny na świecie kabriolet. 

 

 

 

Monterey Car Week wypada zwyczajowo w sierpniu i jest tygodniowym świętem pasjonatów motoryzacji, również klasycznej. W okolicach kalifornijskiego Monterey odbywają się wtedy wystawy i aukcje, organizowane m.in. przez RM Sotheby’s, Bonhams, Gooding & Company czy Mecum Auctions. W końcową niedzielę cykl wieńczy Pebble Beach Concours d’Elegance, czyli prezentacja najznakomitszych, kolekcjonerskich modeli świata. O zasadach tych wydarzeń można przeczytać w „Słowniku aukcji: cena rezerwowa i konkurs elegancji”.

 

 

 

fot. Gooding & Company

wiera

Alternatywne.pl

Alternatywne.pl

Zapraszamy do newslettera!

Bądź na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami z rynku, analizami trendów i kalendarzem najciekawszych aukcji.

Serwis Alternatywne.pl zobowiązuje się nie udostępniać danych użytkowników.