20 Mar 2018

Petro z Wenezueli – ciemniejsza strona kryptowalut

Emisja petro mogłaby uleczyć hiperinflację, gdyby tylko konstrukcja kryptowaluty była mniej podejrzana – podsumowuje nowy numer „The Economist”. Wedle oficjalnych zapowiedzi wenezuelskiego rządu, po lutowej emisji prywatnej, petro debiutuje ostatniego dnia zimy, 20 marca.     To będzie instrument przywracający gospodarce Wenezueli stabilność i finansową niezależność, obiecuje biała księga opublikowana przez rząd w ubiegłym miesiącu. Wenezuela – emitent najmniej stabilnej waluty świata – zapowiada teraz najbardziej godną zaufania, a więc petro, „sovereign crypto asset backed by oil” – niezależną od rządu, a zabezpieczoną na ropie.    Jak ciągnie „The Economist”, ceny w wenezuelskich sklepach potrafią podwajać się co miesiąc, podczas gdy gospodarka ma się do końca roku skurczyć o 40 proc. względem 2013 r., przewiduje MFW. Rozglądając się szerzej, zainteresowanie […]

Czytaj dalej
18 Mar 2018

Komiksowy święty graal: 60-letni Macallan na aukcji 

Dwie ujmująco rzadkie butelki 60-letniej whisky Macallan wystawione zostaną na licytację w hongkońskim oddziale Bonhams – dopiero w połowie maja, ale branżowe wiadomości już iskrzą się od zapowiedzi spodziewanych rekordów.       Destylowana w 1926 r. whisky trafiła do efektownych butelek w 1986 r. i w latach 80. skończyła się też historia jej aukcyjnych notowań. Nieobecna w katalogach od ponad trzech dekad edycja już od początku nie była przeznaczona na wygłodniały rynek, bo specjalnie opakowane butelki wręczane były jako podarunki dla najważniejszych klientów destylarni. Każda, w gablotce ze szkła i blachy nazywanej tantalus, stanowi obecnie kolekcjonerską rzadkość, dlatego wyznaczona przez Bonhams estymacja to 330-425 tys. GBP (1,6-2 mln zł).   – Te butelki są wybitnie rzadkie, wyprodukowano ich zaledwie […]

Czytaj dalej
16 Mar 2018

Światowy rynek sztuki w liczbach: +12 proc. r/r

Trudno o dane mniej dokładne, a jednocześnie chętniej cytowane od raportów podsumowujących roczne wyniki rynku sztuki na całym świecie. Tym razem jednak, podsumowanie z grubsza wskazuje również na sprzedaż galeryjną, a nie tylko na rekordy zarejestrowane na licytacjach – warto więc albo zagłębić się w raport Clare McAndrew, Art Basel i UBS albo wygospodarować minutę na jego błyskawiczny ekstrakt:     63,7 mld USD Kończąc dwa lata notowanych spadków, światowy rynek sztuki popisał się 12 -procentowym wzrostem obrotów względem 2016 r. Sama ilość transakcji zwiększyła się 8 proc., a całą sprzedaż podsumowano na 63,7 mld USD (218 mld zł). Dzieląc ten globalny wynik pomiędzy galerie i domy aukcyjne, zaobserwowano, że udział pierwszych jest większy: 53 proc. obrotu wypracowali klienci galerii, […]

Czytaj dalej
16 Mar 2018

Marcin Rząsa: tam w rogu stoi ktoś nie stąd 

W drzewach, w koronach drzew, pod sutymi sukniami liści, pod sutannami blasku, pod zmysłami, pod skrzydłami, pod berłami, w drzewach kryje się, oddycha, kołuje ciche senne życie, szkic wieczności – Adam Zagajewski   Marcin Rząsa po raz pierwszy otworzył oczy latem 1965 r., w szorstkim powietrzu Zakopanego. Jego rzeźby, podobnie jak rzeźby ojca Antoniego, zastygły w swoich pozach w surowym drewnie – są z drzew i z Tatr, a jednocześnie nie stąd, z daleka. O tym, co mówi ich milczenie, wiadomo w galerii 101 Projekt, dlatego pora zadać kilka podstawowych pytań.     Marcin Rząsa, bez tytułu, 2016 r., 226 x 56 x 30 cm, cena: 16 000 zł, Galeria 101 Projekt    W jakim figury mówią języku? Pytanie, w jakim […]

Czytaj dalej
13 Mar 2018

Czesław Olszewski: białe łzy po modernizmie  

… staje się źródłem cierpienia, gdy pokazując to, czego już nie ma, staje się obrazem potwierdzającym nieistnienie.   Jest w mojej ocenie jedną z wybitniejszych osobowości w historii polskiej fotografii – tak Marta Leśniakowska wprowadza czytelników „Warszawy Nowoczesnej” w całkowicie bezgłośną, ale pulsującą nasłonecznioną bielą przestrzeń z kadrów Czesława Olszewskiego, portrecisty, przed którym odsłaniały się nawet najściślejsze bryły modernizmu.     Artissima, XII Aukcja Dzieł Sztuki, 14 marca 2018 r. Czesław Olszewski, Budynek Ministerstwa Spraw Zagranicznych, wnętrze, arch. B. Pniewski, widok przed 1938 r. fotografia czarno-biała/papier,  life time print,  48,5 x 37 cm cena wywoławcza 400 zł, estymacja: 500 – 600 zł    Cudem ocalały od wojennych zniszczeń zbiór negatywów i pozytywów w pewnym sensie obywał wyrok w archiwach – […]

Czytaj dalej
12 Mar 2018

Inwestycje w wino: Burgundia w punktach – cz. II

W przeciwieństwie do trunków z Bordeaux, nieliczne i drogocenne skrzynki opuszczające osławione piwnice Burgundii nie podlegały aż tak regularnym analizom – do czasu, aż ich udział w obiegu zaczął pęcznieć ponad miarę mimo niezmiennie skromnej, a nawet jeszcze niklejszej podaży. Najnowszy raport analityków Liv-ex donosi: od 2010 r. udział regionu w sprzedaży kolekcjonerskich win wzrósł z 1 proc. do 12,3 proc., natomiast indeks Burgundy 150 wspiął się o imponujące 108 proc., jako wskaźnik wartości 150 najbardziej poszukiwanych etykiet na rynku wtórnym. Licząc same rodzaje tych etykiet, analitycy wskazali, że konkretnych typów win pojawiło się w 2017 r. na giełdzie 1572 – a względem 2010 r. oznacza to dający do myślenia skok o niecałe 540 proc. Czy można wobec tego liczyć na […]

Czytaj dalej
12 Mar 2018

CZESKI BŁĄD: Sztuczne diamenty w praskim muzeum 

Zamiast brylantów, szklane świecidełka i syntetyczne rubiny rodem z sygnetów modnych w minionym ustroju – tak po najświeższym audycie wypadły gabloty Muzeum Narodowego w Pradze. Jak poinformował Rapaport, wśród sztucznych skarbów znalazły się kamienie różnych gatunków, w tym na wyrost zapierające dech diamenty, rubiny i szafiry.   Kiedy kolekcja liczy 20 milionów obiektów, można założyć, że część z nich okaże się problematyczna. Takie rzeczy się zdarzają – komentował dyrektor muzeum Michal Stehlik w wywiadzie dla Radio Praha.     Czeski film  Przeprowadzone badania obnażyły m.in. pięciokaratowy kawałek szkła, który muzeum nabyło w latach 60. jako warty ekspozycji brylant. W latach 70. kolekcję wzbogacił również szafir o masie 19 ct. – kosztował wtedy 200 tys. CZK, mimo że zamiast za kamień […]

Czytaj dalej
11 Mar 2018

Citroёn 2CV na aukcji: auto na 50 worków ziemniaków 

Inwestycje w samochody klasyczne prędzej kojarzą się z nadnaturalnym połyskiem wypielęgnowanych karoserii i przydługimi opisami dawnej świetności niż ze specyfikacją typu „stworzony z myślą, żeby przewieźć 50 kg kartofli”. Przed wiosenną licytacją w stołecznym Ardor Auctions warto przenieść się myślami w szorstkie powojenne realia, mimo że wystawiony citroёn to już tak naprawdę bardziej Dolly, niż puszka podskakująca na piaszczystych drogach tnących pola.     Citroёn 2CV, 1987 r., Ardor Auctions 17 marca, cena wywoławcza: 32 000 zł, estymacja: 40 000 – 55 000 zł  Czy dołączacie do niego otwieracz do konserw? Amerykanie może i drwili ze skrajnie uproszczonego, gołębio burego auta na początku, ale po ponad czterech dekadach produkcji modelu wątpliwości ustały – popyt na „kaczkę” był nie tylko wysoki, […]

Czytaj dalej
10 Mar 2018

CZYTAJ W MINUTĘ: Co z Courbetem zrobiłaby feministka?

Termin stosunek aż napęczniał od wielości znaczeń, kiedy pojawił się w pytaniu o stosunki Courbeta z kobietami – z modelkami, kochankami, charakterami ulegle płochliwymi i takimi z dymem cygara wypływającym przez zacięte wargi. Manhood and Women: Models and Mistresses, Prostitutes and Wives to tytuł rozdziału, który wszystko wyjaśnia – znajdziemy go za połyskującą okładką książki Jamesa H. Rubina o wymownym tytule „Courbet”.     Czy autor, który tytułem „Pochodzenie świata” podpisał zbliżenie kobiecego łona, był konserwatystą czy feministą?    Ukończenie „Pracowni” [poniżej] otworzyło w życiu Courbeta nowy rozdział, w którym silniej niż poprzednio kładł nacisk na aspekty związane z ekonomią – po części żeby zaspokajać finansowe potrzeby związane z inwestycjami w akcje, nieruchomości i nowe studio w Ornans, a po […]

Czytaj dalej
09 Mar 2018

Oskary na rynku numizmatów

Jak brylować na rynku numizmatów, kiedy zamiast uczyć się w dusznej sali historii wagarowało się w ciemnej sali kinowej? Król z awersu puszcza do nas oko – w końcu w każdym wybitym stemplem profilu są jakieś rysy znane nie tylko z numizmatycznych katalogów, ale też z plakatów filmowych i najpospolitszych ekranów telewizorów.   Na sobotniej aukcji Antykwariatu Numizmatycznego Michała Niemczyka wystąpią:     Zygmunt III Waza jako Leon Zawodowiec Zygmunt III Waza, talar lekki 1620/21, Bydgoszcz – RZADKOŚĆ, cena wywoławcza: 55 000 zł    Półpostać w ciężkiej zbroi, z mieczem ściśniętym za rękojeść i opartym na ramieniu to z profilu nie tylko nobliwy król, ale łatwiejszy w identyfikacji Jean Reno, prawdziwy specjalista od rozlewu krwi z sosu pomidorowego. Wbrew pozorom, […]

Czytaj dalej
Alternatywne.pl

Alternatywne.pl