Czesław Miłczak: 8 wieści o katalogu polskich banknotów
Czesław Miłczak: Katalog w edycji kolekcjonerskiej / czas czytania: 4 min. 45 s.
Czesław Miłczak – poza faktem, że mowa o imieniu i nazwisku autora – w słowniku kolekcjonerów numizmatów stanowi odrębne, dwuwyrazowe hasło. Kiedy pada w zdaniu, odnosi się przeważnie do uchodzącej już za kanon publikacji: niezastąpionego dla wielu katalogu polskiego pieniądza papierowego. Jak podaje poznański antykwariat →Numis.Poland, przez cały październik trwać będą zapisy na limitowaną, kolekcjonerską edycję katalogu w ręcznie wykonanej oprawie oraz z podpisem autora.
Czesław Miłczak: „Katalog polskich pieniędzy papierowych od 1794”
1. Rekordy podnoszą popyt na… słowa
Wraz z niekwestionowanym rozwojem rodzimego rynku numizmatów, istotnie wzrosło też zapotrzebowanie na fachowe publikacje, którym – m.in. z uwagi na rzadkość – udaje się osiągać na aukcjach nawet czterocyfrowe pułapy. Uznawany bezsprzecznie za bestseller, katalog polskich banknotów Czesława Miłczaka zalicza się do tego zbioru z wielu powodów, choć jednym z nowszych okazuje się wyraźne podniesienie cen na rynku samego pieniądza papierowego.
2. Egzemplarz z autografem
Podobnie jak na aukcjach banknotów, na których projekty podpisane odręcznie przez Andrzeja Heidricha wyróżnia odpowiednio wyższa wartość, na rynku samych katalogów, egzemplarz z autografem zawsze pozostanie na swój sposób unikatem. Jak zapowiada Czesław Miłczak, w ramach najnowszej limitowanej edycji każdy tom zostanie ponumerowany, a także podpisany przez autora publikacji.
3. Co do fontu numeratora
Zagadnienia, których można szukać w katalogu, podzielić da się na wiele kategorii, jednak o drobiazgowości i eksperckim charakterze opracowania świadczą przede wszystkim niuanse – jak dokładne opisy technikaliów, skomplikowanych znaków wodnych czy nachylenia cyfr w samych numeratorach banknotów. Oprócz ilustracji, każda z pozycji przeanalizowana jest pod różnymi kątami, od kwestii formalnych i mierzalnych, jak nakład, po rys biograficzny projektanta czy wygląd fałszerstw.
Czesław Miłczak: “Katalog polskich pieniędzy papierowych od 1794″
Kontakt: krzysztof@numispoland.pl
4. Banknot jako wysokonakładowa grafika
O ile na rynku kolekcjonerskim o stawce decydują najczęściej stan zachowania i rzadkość, banknotom warto poświęcić też uwagę w kontekście ściśle artystycznym – nierzadko były przecież dziełami autorów o bardzo złożonym zamyśle, a wśród nazwisk projektantów nie brakuje artystów znanych z muzealnych zbiorów. Estetyka papierowego pieniądza odpowiadała w końcu nurtom w sztuce danego okresu, dlatego wertując strony katalogu, dobrze się czasem zastanowić, czy ze zdjęcia przebija epoka kunsztownych XIX-wiecznych zdobień, czy może geometrycznych wzorów w ostrych kolorach jak na serwisach z Ćmielowa.
5. Powrót płatności gotówkowych
Oprócz notek biograficznych projektantów, giloszerów czy rytowników, katalog Czesława Miłczaka prezentuje też spojrzenie czysto historyczno-gospodarcze, niewątpliwie kluczowe dla obecnego popytu na konkretny typ banknotu. Uwarunkowania polityczne w okresie emisji, a także obiegu papierowego pieniądza stanowią podstawę do wnioskowania, czy np. do naszych czasów przetrwać mogła znikoma, czy ogromna podaż egzemplarzy w godnym stanie zachowania.
6. Klasyka jednotomowa
Historię samego „Katalogu pieniędzy papierowych od 1794” prześledzić można w wielu aukcyjnych notach, które na okoliczność każdego nowego wydania raportowały zmiany – jak opisanie bonów towarowych, skatalogowanie banknotów łódzkiego getta albo takich, których ostatecznie nigdy nie wprowadzono do obiegu. Wraz z postępującymi pracami autora, do publikacji trafiły też wzory, a treść przestała się mieścić w pojedynczej książce. Jak zaznacza Czesław Miłczak, kolekcjonerskie wydanie, na które obecnie można się zapisywać, jest powrotem do klasycznego, jednotomowego ujęcia – ilustracje wzorów znaleźć można natomiast w innej publikacji autora, „Banknoty polskie i wzory”.
7. Dzieło introligatora
Abstrahując od mechanizmów na rynku numizmatów, rynkiem samych druków rządzi niezbite prawo: wartość podnosi tak nazwisko autora, jak i kunsztowna oprawa introligatorska. W przypadku pozycji Czesława Miłczaka, który sam ukończył stołeczną Akademię Sztuk Pięknych, mowa o ręcznie oprawianym wydaniu w skórze ze złoceniami, wytłoczonymi zdobieniami, a także dodatkowym usztywnionym etui na katalog.
8. Młodzi, do zbiorów!
„ Niniejsze wydanie “Katalog polskich pieniędzy papierowych od 1794” już samo w sobie stanowi wartość kolekcjonerską. Dedykuję je moim znajomym i przyjaciołom oraz wszystkim zainteresowanym historią polskiego pieniądza papierowego.
Ze szczególnym szacunkiem i uznaniem pragnę przekazać swoją pracę kolekcjonerom. Niech służy im jako wzorzec i niezbędna pomoc w uzupełnianiu i wzbogacaniu kolekcji. Niech będzie inspiracją i zachętą dla młodych, którzy dopiero zaczną tworzyć i rozwijać własne kolekcje.”
– Czesław Miłczak, 2021.
Zapisy na numerowany egzemplarz kolekcjonerski katalogu
odbywają się poprzez antykwariat Numis.Poland
→ sprawdź szczegóły.
Kontakt: krzysztof@numispoland.pl
Nakład katalogu podany zostanie 10 listopada.
Czesław Miłczak: “Katalog polskich pieniędzy papierowych od 1794″
Kontakt: krzysztof@numispoland.pl